Modernitatea politică

Back to Blog
Noe Nicusor Margan - Expert FoRB Romania
Posted by: Noe Margan Tags: , , , , , Comments: 0

Asistăm în ultima vreme la dezbaterea tot mai actuală despre modernitate și post-modernism în Europa. Părerea mea, a unei persoane neavizate dar preocupată de istorie, relații internaționale și geopolitică este, și o spun cu o mare tristețe, că modernitatea românească (sau epoca contemporană) nu a ajuns nici măcar acum la maturitate, comparativ cu cea occidentală, și asta datorită faptului că există o diferență majoră între paradigma de dezvoltare a României și a Estului european, comparativ cu Occidentul.

De fapt, Estul european nu se va putea compara niciodată cu Vestul. Cele două dimensiuni europene despărțite la un moment dat de „Cortina de Fier” au evoluții complet diferite și modernități chiar „paralele”, dacă imi este permisă exprimarea. Și asta pentru că Occidentul a dezvoltat un „pattern” imperialist, de cucerire și dominație (cu tot ceea ce presupune el în materie de economie, societate, valori și cultură). Argumentația e foarte complexă, dar voi incerca sa o explic pe scurt. Ea poate porni chiar de la divizarea Imperiului Roman, dar diferența de paradigmă e vizibilă începând cu secolele XV-XVI, atunci când entitățile occidentale își dispută supremația (mai ales maritimă), cucerind vaste teritorii și descoperind altele noi. Urmează Renașterea, Revoluția Industrială, etc. În acel timp istoric, teritoriile de astăzi ale României erau disputate deja de diverse forțe, unele care acționau dinspre vest, altele dinspre est. Multitudinea de forme de dominație pe care le-au experimentat teritoriile României au ținut pe loc modernitatea autohtonă. Și asta ne-a determinat să cultivăm „înapoierea”, cu tot ceea ce implică ea la nivel societal. Da, sfârșitul de secol XIX, cu dobândirea independenței și a unei anumite autonomii poate exprima începutul modernității românești.

Doar că ea nu a ajuns niciodată la apogeu, a rămas precum un tablou neterminat al unei epoci mărețe. Perioada de început de secol XX este într-adevăr una promițătoare pentru modernismul României, având ca exponent principal monarhia. Dar apoi vine cel de-al doilea Război mondial și comunismul. Chiar dacă modernizarea continuă și după 1945, ea este făcută într-un stil propriu și dezechilibrat. Istoria recentă a democrației „originale” a ultimilor 30 de ani ne confirmă cât de departe suntem de o contemporaneitate în stil occidental. Acolo se vorbește de ceva timp de post-modernism, în timp ce noi nu cred că am ajuns încă la modernitate în adevăratul sens al cuvântului.

Concluzionand, eu cred că nu vom ajunge niciodata la dimensiunea modernitatii „occidentale”, pentru că evoluția noastră, și a Estului în general, e una care se bazează pe alte premise, coordonate și perspective. Dar, daca ma intrebati pe mine, nici nu trebuie să ajungem acolo. Nu avem nevoie de asta ca să evoluăm ca societate, ca să ne dezvoltăm și să ne modernizăm. Noi ne putem urma propriul „pattern”, un drum al nostru, învățând câte ceva din istoria noastră și a celorlalți. Asta bineînțeles, presupune un mic efort, pe care nu știu câți dintre noi sunt dispuși să îl facă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to Blog
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

1 day ago

Catalin Raiu #forb

Am participat împreună cu Csaba Asztalos, președintele CNCD, la emisiunea moderată de Tiberiu Nica cu tema: Libertatea religioasă în pandemie #FreedomOfReligion #FoRB #FoRBRomania
fb.watch/9vFmmZ96zi/
...

3 days ago

Catalin Raiu #forb

Marking the International Day for Tolerance, #ODIHR is publishing its hate crime data for 2020.

The 2020 data contain information provided by participating States, civil society and international organizations. This includes official data reported by 42 states, including disaggregated official hate crime statistics for 36 countries.

The data also include information on hate incidents in 46 participating States, as reported by 136 civil society groups, UNHCR and OSCE missions. These contributions amount to 7,181 hate incidents, including 3,173 disaggregated statistical incidents and 4,008 descriptive incidents.
#FreedomOfReligion #FoRB #OSCE
hatecrime.osce.org/hate-crime-data?year=2020-
...

Marking the International Day for Tolerance, #ODIHR is publishing its hate crime data for 2020.

The 2020 data contain information provided by participating States, civil society and international organizations. This includes official data reported by 42 states, including disaggregated official hate crime statistics for 36 countries.

The data also include information on hate incidents in 46 participating States, as reported by 136 civil society groups, UNHCR and OSCE missions. These contributions amount to 7,181 hate incidents, including 3,173 disaggregated statistical incidents and 4,008 descriptive incidents.  
#FreedomOfReligion #FoRB #OSCE
https://hatecrime.osce.org/hate-crime-data?year=2020-

4 days ago

Catalin Raiu #forb

Viața religioasă a fost uitată și-n acest program de guvernare. Cultele religioase sunt menționate doar accidental acolo unde statul are nevoie de legitimitatea politică a Bisericii (ex: campania de vaccinare și pactul național de solidaritate). Bisericii i se cere să gireze cu legitimitatea ei politicile statului, este văzută ca subiect al guvernării, nu și ca obiect, în ciuda faptului că în România 🇹🇩 peste 99% din populație își declară calitatea de membru al unui din cele 18 culte religioase.
Statul e interesat de ce poate FACE Biserica pentru societate, nu de ceea ce ESTE Biserica în societate. Ca și în perioada de debut a pandemiei, statul pare interesat de instrumentalizarea politică a cultelor religioase, nu de modalitatea în care libertatea religioasă ca drept fundamental al omului este structurată și detaliată în politici publice.
Tot risipită printre rânduri, „#religia” este asociată cu minoritățile naționale doar ca justificare democratică a corporatizării deciziei politice nu pentru a armoniza relația dintre drepturile fundamentale sau coordonarea de politici publice inclusiv în zona dialogului interreligios și interconfesional.
Nu e întâmplătoare această lipsă de interes dublată de o lipsă acută de expertiză pe domeniul relației stat-culte având în vedere că în ultimii 2 ani am asistat deopotrivă la decizii stângace privind restricționarea vieții religioase în pandemie sancționate de Curtea de Apel din București, la o lipsă acută de comunicare și mai ales la absența unui cadru predictibil care să guverneze relația dintre stat și culte în beneficiul întregii societăți prin intermediul libertății religioase.
Dincolo de aceste lucruri, pandemia ne-a arătat că, față de multe țări din Uniunea Europeană 🇪🇺, relația stat culte din România suferă de câteva patologii:
1. Nu e normată de principiul libertății religioase, ci e mai degrabă corporatizată pe rețete interbelice sau comuniste;
2. Nu aveam o strategie națională care să acopere intențiile publice referitoare la viața religioasă; așadar, nu există o predictibilitate în privința politicilor publice;
3. E bazată pe înțelegeri informale, tăinuite și exclusiviste, nu articulată într-o platformă de comunicare transparentă și incluzivă care să implice toți actorii legitim interesați, așa cum recomandă #OSCE și cum practică țări precum Marea Britanie🇬🇧;

Nici în acest program de guvernare nu avem nici măcar un angajament formal de respectare a principiilor care guvernează viața religioasă în Europa: libertatea religioasă, autonomia cultelor (pusă sub semnul întrebării în pandemie și reparată doar parțial de instanța de judecată), predictibilitate, subsidiaritate și transparență decizională.
Absența referințelor la religie/culte în programul de guvernare nu face decât să țină țara noastră la distanță de bunele practici europene, în proximitatea nostalgiilor non-democratice și într-o indiferență malignă față de libertatea religioasă.
...

Comment on Facebook

Observații corecte, domnule Raiu. Mi-ar plăcea tare mult dacă pe lângă termenul „culte” ar apărea în comentariile dumneavoastră și termenii „asociații religioase” și „grupuri religioase”, întrucât nu toți cei peste 99% dintre credincioși fac parte din cele 18 culte din România. Și credincioșii din asocieri și grupări religioase mai mici sunt importanți și s-ar bucura să se știe considerați așa. Nu mă îndoiesc de faptul că dumneavoastră așa îi vedeți, de aceea și apreciez luările dumneavoastră de poziție în favoarea libertății religioase, doar că mi-ar plăcea să văd afirmată mai des această realitate. Pentru că, da, și eu fac parte dintr-o astfel de asociație. În rest, mă rog ca libertatea în Cristos să mai fie însoțită de libertatea pentru Cristos, măcar așa cum a fost la începutul lui 2020. Doamne, ai milă!

Biserica este la etc, contează doar atunci când se caută vinovați, ca să fie arătată cu degetul...

View more comments

6 days ago

Catalin Raiu #forb

Dezbatere despre relația dintre creștinism și drepturile omului #FoRB #LibertateReligioasa #FreedomOfReligion
www.youtube.com/watch?v=-iy7x52oNGQ
...

Dezbatere despre relația dintre creștinism și drepturile omului #FoRB #LibertateReligioasa #FreedomOfReligion
https://www.youtube.com/watch?v=-iy7x52oNGQ

Comment on Facebook

Discutiile de la noi reflecta o abordare libertariana simplista gen consensul de la Washington, adica mult mai productiv ar fi daca am incerca sa iesim putin din schema, mai ales ca venind dintr o lume a obstii si a dreptului de folosinta, mai pastram reflexe care nu se pupa cu legalismul si individualismul occidental (ceea ce nu e rau, e rau mai curand ce am facut din ele, p fi citati destui in genul E Ostrom) si atunci de ce Plus ca prea mult multe, de ex discutiile din zona comunitariana, care tind spre o abordare pozitiva a dreptului drepturilor mai curand decat universala in sensul consacrat de rationalismul iluminist (gen joseph ratz, john gray etc), ne scapa quasi integral, ca sa nu mai vorbesc de baietii din uk ca J Milbank si compania, care au lansat o critica sustinuta din anii 90 a liberalism lui (post liberalism) de pe pozitii teologice Ca idee academic.oup.com/ojlr/article-abstract/1/1/203/1547656?redirectedFrom=PDF

View more comments

Load more

#NeverAgain #FoRB #FoRBRomania ...

Celebrating Queen’s Birthday 🇬🇧 ...

Warm wishes to the Jewish Community celebrating #RoshHashanah this weekend! May it be a year of peace and health! Shana Tova, Happy New Year! #FoRB #freedomofreligion #FoRBRomania ...

#FoRB #FoRBRomania #CatalinRaiu #religiousfreedom ...

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

Află ce e nou